Goddag läsare!

Återigen igång med skolarbete. Blev ju ledig från praon denna veckan på grund av att Linda blev sjuk, och utan henne kan jag inte ta mig till Danmark så...
Skönt det. Behöver tiden till allt vi har fått över praon. Arbetet kring mänskliga rättigheter (jobbar med aktiv dödshjälp), två uppgifter kring praon, påläsning av organisk kemi och en bokrecension till svenskan.

Just nu är det bokrecensionen i fokus. Helt fria tyglar, bara det att boken ska handla om kärlek. Med andra ord; Plocka vilken som helst bok du vill och recensera den, för precis ALLA böcker, filmer, låtar handlar på ett eller annat sätt om kärlek. Så enkelt är det. Om så kärlek mellan två personer, kärlek till en sport, kärlek till sin familj, kärlek till sin religion, kärlek till en viss politik... Det är bara att välja och vraka.
Men jag hann aldrig låna en ny bok så jag recenserar en jag läst sen tidigare.
"Jag är kvar hos er" av Peter Pohl. Boken handlar om Anna, 15 år, som vet att hennes dagar är räknade. Hon har haft reumatism sen hon var tre, men nu när hon är femton upptäcker man symptom som smärta i käken, dubbelseende och pip i öronen. Efter många om och men accepterar läkarna det faktum att det inte beror på hennes reumatism, utan att hon faktiskt har en hjärntumör. Och efter flera cellgiftsbehandlingar och strålningar som inte tycks ge resultat, inser man att Anna inte har lång tid kvar att leva.


Boken är verkligen helt fantastisk, liksom alla andra Peters böcker. Har ni inte läst av honom tidigare - så se till att göra det med desamma! Jag har aldrig läst någon som får en att bli så berörd med varenda ord, som han alltid lyckas med. Desamma gäller den första boken jag läste av honom; "Jag saknar dig, jag saknar dig" som handlar om två tvillingsystrar, varav den ena dör och vi får följa upp den andra och se hur hon kämpar för att få livet funka utan sin andra hälft. 

Ja jag vet, de låter inte direkt glada och uppmuntrande de här böckerna, men ibland kan det bara vara skönt att få gråta och få sig en riktig tankeställare. Jag grät flera gånger under båda böckerna..!


Så nu medan jag recenserar den och dessutom fått en ny crush i Alexander Rybak (som numer är mitt och Dannys kärleksbarn xD) så passar den här låten perfekt att lyssna till under tiden.

Många tårar blir flod...!






Puss o kram!
// AnnaPanna

Kommentarer
Postat av: Sara

(Majoriteten av alla kommenterar är mina så jag fortsätter med att kommentera!"

Jag har också läst de böckerna och de är verkligen riktigt bra! Liksom du grät jag, speciellt till "Jag saknar dig, jag saknar dig" och citatet: "Ännu mer magiskt är hur en människa kan vara en viss musik" som kommer från den boken bär jag med mig överallt :)

Saknar dig! <3

2009-05-19 @ 22:27:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0